Horsehoe bend

6 augustus 2017 - Lake Powell, Verenigde Staten

We begonnen vandaag met een hoogtepunt van mama’s lijstje; Horsehoe bend. Dat is een hoefijzervormige kronkel in de Colorado rivier met daaromheen hele steile rotswanden. Na een kleine wandeling kwamen we bovenop zo’n reusachtige rotswand te staan en keken we 300 meter naar beneden. Behalve Cuno kregen wij het spaans benauwd als ook maar iemand te dichtbij de afgrond kwam. Wij bleven dus op een veilige afstand naar beneden kijken en het was een schitterend gezicht. Je kan je nauwelijks voorstellen dat de natuur zelf zoiets heeft gevormd. Mama had de punten op haar verlanglijstje gehad, ze was helemaal blij. Maar wat nou als je ook nog de Horsehoe bend vanaf het water zou kunnen bekijken… Dus we gingen het dorpje in op zoek naar de enige organisatie die in dit deel van de Colorado rivier tours organiseert. Er was nog plek en we konden om 13.00 mee met de tocht op een motor aangedreven raft. Cuno had alleen geen zin om mee te gaan en wilde graag naar het hotel om te sporten en te zwemmen. We brachten hem snel terug en aten wat broodjes om snel te kunnen beginnen aan ons volgende avontuur.
De boottocht begon bij het dorp waar we hele uitleg kregen en toen in een grote touringcar instapten. Onze rafttocht zou namelijk beginnen onderaan de Glenn Canyon dam en dat was beveiligd door de overheid, alleen deze organisatie kon daar dus komen. We gingen door een tunnel van 4 km waar maar 1 auto/bus tegelijk doorheen kan, als je claustrofobisch bent moet je zeker niet met deze tour meegaan. Onderaan deze tunnels stonden er meerdere rafts klaar en werd de groep verdeel over de rafts. Na een uitleg van onze jonge leuke gids konden we gaan varen. Het was alleen al vet om onderaan zo’n grote dam te zijn en te kunnen realiseren wat voor immens bouwwerk het is. We hebben gevaren op de Colorado rivier tussen de immense rotswanden door. Meer dan een voetbalveld hoog volgens onze gids, moeilijk te beseffen als je op het water bent. Onderweg legde onze gids dingen uit over het ontstaan van dit natuurverschijnsel en wat er nu leeft in het water en land. Na een stop bij een strandje, het water was 8 graden dus zeker geen duik genomen, gingen we weer verder met als eindpunt de Horsehoe bend. Het was heel anders om het te zien vanaf het water, wel vet maar van bovenaf heb je een beter idee van de vorm en grootte van het verschijnsel. We zagen bovenaan de rotswand de mensen staan, net zoals wij daar vanochtend stonden. Hierna gingen we in een wat hoger tempo terug richting de dam om op het einde nog 1 keer een heel mooi uitzicht te hebben op de dam.
Bij het hotel aangekomen gingen Cuno en ik nog even naar de sportschool en hebben we daarna met zijn allen een duik in het zwembad genomen. Daarna snel omkleden want we hadden gereserveerd in een ander restaurant van het hotel. Na genoten te hebben van het eten, zijn we weer lekker gaan slapen.